FAQ

Hier vind je de antwoorden op onze meest gestelde vragen. 

Vind je niet wat je zoekt? Dan staan we je natuurlijk ook graag te woord via telefoon, e-mail, via videocall, of in een van onze showrooms.

Camba beantwoordt graag al je vragen

Materiaalkeuze is sterk afhankelijk van persoonlijke smaak, hoewel je tegenwoordig best kijkt naar de isolatiewaarde van het materiaal. Bovendien heeft Camba pvc-profielen met een houtlook, houtprofielen met steellook; de mogelijkheden zijn legio! Daar hoeft u zich als klant dus niet meer blind op te staren.

Wat uiteindelijk wel telt, zijn de isolatiewaarden van het glas en de gekozen profielen. Aan de hand van deze waarden wordt er namelijk bepaald welke EPC-waarde uw huis uiteindelijk zal verkrijgen. Onze verkopers kunnen u dit allemaal duidelijk vertellen.

We kunnen u alvast meegeven dat de meest gekozen combinatie nog steeds pvc ramen met houten voordeur, houten poorten en pvc-achterdeur is; hoewel we merken dat er een sterke tendens is naar het aluminium voor de ramen. Door de sterk verbeterde isolatiewaarden van aluminium en het strakke uiterlijk, snappen wij deze hype helemaal en heeft Camba haar atelier ook aangepast om aan deze vraag te kunnen voldoen.

Ramen, deuren en poorten zijn vaak een grote kost en dus een hele hap uit het budget. Tenzij je al klant bent bij Camba, zal je vaak meerdere offertes opvragen bij een aantal ramenfabrikanten. We geven je een twee toptips mee, over hoe je deze offertes best naast elkaar legt en vergelijkt.

Eerst en vooral vergelijk je geen offertes, je vergelijkt bedrijven. Had je een goed gevoel bij de verkoper, hielp hij u uw behoeftes en wensen te ontdekken en in kaart te brengen, sloot zijn manier van handelen, adviseren en toelichten aan bij jouw manier van denken? Dan vergelijk je de garanties die gegeven kunnen worden en die geverifieerd kunnen worden; praatjes vullen geen gaatjes.

Een aantal vragen die je jezelf moet stellen bij het vergelijken van bedrijven en hun offertes:

  1. Wie maakt de ramen? Wordt dit in huis gedaan, zoals bij Camba of wordt er beroep gedaan op buitenlandse firma’s? Vaak is hier niets mis mee, hoewel de normen al eens kunnen verschillen. Kan je in het atelier gaan kijken en zien hoe de firma te werk gaat? Kan je de kwaliteit op voorhand al eens gaan bekijken? Kennismaken met de vakmannen die zullen instaan voor jouw maatwerk? Wij nodigen je graag uit voor een kijkje in ons Belgisch atelier (te Genk), waar alles met de hand gemaakt wordt en waar je welkom bent in elke afdeling (hout, aluminium, pvc/kunststof en glas).
  2. Levert de firma een bankgarantie indien je dit wenst? Bij Camba kan je een bankgarantie bekomen, die ervoor zorgt dat je jouw geld terugkrijgt, mocht de kwaliteit niet tijdig in orde zijn.

Wij proberen je als bedrijf zoveel mogelijk zekerheden en garanties te geven, zodat je met een gerust hart bij ons je ramen en deuren kan bestellen. Uiteraard kan er steeds iets mislopen; aarzel dan nooit om ons te contacteren, wij doen al het nodige om dit voor jou op te lossen. Onze gespecialiseerde dienst-na-verkoop (ook uniek in onze sector) staat steeds voor onze klanten klaar.

De Belgische en Vlaamse overheid bieden allerlei subsidies en premies aan voor verbouwers en energiebewuste particulieren.

Kijk hier welke er allemaal voor jou van toepassing kunnen zijn.

https://www.energiesparen.be/subsidies/subsidiemodule

Bovendien bestaat er een premiegids die alle premies voor je oplijst, gratis hier te downloaden:

https://uwgratisgids.be/premiegids/?utm_campaign=JET-559-2020

Hoe zit het met garantie en aansprakelijkheid? We lijsten het kort voor u op: 

Nieuwbouw en verbouwingen met toezicht van architect:
– 10-jarige aansprakelijkheid (wettelijk verplicht naar Belgisch recht). Deze aansprakelijkheid dekt alle verborgen gebreken die aanleiding zijn tot vochtinfiltratie gedurende 10 jaar. Bij erkers en/of veranda’s: aansprakelijkheid voor de stabiliteit van de constructie gedurende 10 jaar.

– 10-jarige aansprakelijkheidsverzekering (wettelijk verplicht naar Belgisch recht). De verzekering dekt alle schade die een gevolg is van waterinfiltratie.

– 2-jarige garantie op verborgen gebreken (wettelijk verplicht naar Europees recht).

Twijfel je echter of er een tussenkomst van je leverancier vereist is? Contacteer ons vrijblijvend en we delen onze klanten mee wat ze kunnen ondernemen. Bovendien staan alle garanties en aansprakelijkheden vermeld op de documenten die je bij aankoop tekent. Je vertegenwoordiger kan je ook steeds van dienst zijn.

Camba werkt enkel met gediplomeerde en ervaren vakmannen, plaatsingsploegen die in de meeste gevallen al jaren met ons samenwerken. Zo weten zij precies hoe te werk te gaan bij moeilijke constructies, of er kranen of stellingen nodig zijn en hoe uw ramen en deuren goed af te stellen.

Camba heeft voor elke regio een plaatsingsploeg, zodat zij in de meeste gevallen niet te veel tijd verliezen onderweg. Heeft u als klant een vraag over de plaatsing, wenst u bijkomende informatie of heeft u een specifieke voorkeur van plaatser? Laat het ons weten en wij zorgen voor het nodige.

 

We geven u een kort overzicht van µ-waardes van de materialen die Camba gebruikt. Deze waardes zijn belangrijk voor uw EPB-waarnemer.

Een korte uitleg: µf staat daarbij voor de µ-waarde van het profiel (pvc, hout of aluminium), µg staat voor de µ-waarde van het glas. De µw-waarde is de globale µ-waarde van uw raam. Daarbuiten hebben we nog de thermische afstandshouders van het glas. Kortom: hoe lager de µ-waarde, hoe beter.

  • µf-waarde van pvc: 0,9
  • µf-waarde van hout: 1,7
  • µf-waarde van aluminium steellook: 1,75
  • µg-waarde van glas: 1.0

Gemiddelde µw-waarde van pvc: 1,1

Gemiddelde µw-waarde van hout: 1,40

Gemiddelde µw-waarde vanaluminium: 1,40

EPB staat voor ‘Energieprestatie en Binnenklimaat’ en bevat bepalingen over isolatie, ventilatie, oververhitting en installaties waaraan gebouwen moeten voldoen. Ramen en deuren zijn daar een belangrijk onderdeel van.

Op de site van de Vlaamse overheid vinden we een uitgebreid antwoord op deze vraag: https://www.vlaanderen.be/epb-eisen en lezen we welke soort ramen welk impact hebben op de EPB-waarde van je woning, in deze link: https://www.energiesparen.be/EPB-pedia/scheidingsconstructies/vensters/soorten.

Voor verdere vragen staat je vertegenwoordiger of onze helpdesk op het algemeen nummer 0800/23 134 steeds voor je klaar.

Door het afsluiten van het klimaatakkoord in Parijs moet we de komende jaren fors inzetten op het koolstofarmer en duurzamer maken van ons energiesysteem. In juni 2018 heeft Vlaanderen daarom het “Vlaamse energieplan 2021-2030” opgesteld. Onder deze link kun je lezen wat dit allemaal voor ons, gebruikers, inhoudt.

https://bouw-energie.be/nl-be/blog/post/vlaams-energieplan-2021-2030-wat-verandert-er-voor-jou

 

Van het moment dat u een afspraak heeft gemaakt met een van onze vertegenwoordigers, bent u begonnen aan uw project. Onze verkoper overloopt samen met u welke materialen u verkiest, welke kleur(en) van profielen, de klinken en krukken, de soorten poorten en deuren… Eens u tot een overeenkomst komt qua prijs en voor u alles op punt staat, worden de documenten ondertekend en schiet onze organisatie voor u in gang.

Lucien, onze opmeter, zal in overleg met u en de verkoper, de opmeting komen uitvoeren. Hier komen soms opmerkelijkheden naar voren, waar u of de verkoper niet aan gedacht hebben, zoals de plaatsing van de blauwe steen of de ophangpunten van de schuifluiken. Indien nodig worden er bepaalde afmetingen aangepast, er wordt een verslag na opmeting opgemaakt, zodat u weet waarmee u, uw aannemer of architect aan de slag moet. Zo komen we bij de uiteindelijke plaatsing van uw handgemaakte ramen en deuren niet voor (dure en vervelende) verrassingen te staan.

De opmeting wordt, samen met alle benodigde documenten, aan onze officemanager bezorgd. Zij start uw dossier op, geeft uw project een dossiernummer en zij zorgt ervoor dat de administratieve molen draait. De start van uw levertijd begint echter pas te werken van zodra uw dossier volledig in orde is; dit betekent: de opmeter is langsgekomen, u heeft alle formaliteiten met de verkoper afgehandeld en er kunnen geen wijzigingen meer worden doorgegeven.

Onze interne vakmensen krijgen ieder hun gedeelte van uw dossier, zowel administratief als in het atelier. Dit betekent dat de administratie van uw houtgedeelte door iemand anders uitgetekend, behandeld en doorgegeven wordt aan het atelier, dan bijvoorbeeld uw aluminium- of pvc-gedeelte. Bij ons heeft iedere bediende zijn specialiteit. Van zodra de tekeningen gemaakt zijn, de onderdelen besteld zijn en volgens de kwaliteitscontrole alles in orde is, wordt uw (deel)dossier doorgegeven aan het atelier.

Het atelier werkt aan de hand van de dossiers die zijn ontvangen. Dit kan dus betekenen dat uw houtgedeelte (bijvoorbeeld, een deur en een poort), sneller klaar is dan uw 25 aluminium ramen. Ook hier werken wij immers met gespecialiseerde afdelingen. Geen probleem voor onze organisatie; wij zorgen dat alles op elkaar afgestemd wordt. Van zodra onze chef-atelier zijn akkoord geeft voor uw volledige dossier – alle afzonderlijke onderdelen zijn gecontroleerd en door hem kwalitatief goed bevonden – wordt de plaatsing van uw project op de planning geplaatst. Uiteraard wordt er steeds rekening gehouden met de uiterste levertermijn van 65 werkdagen (bouwverlof, feestdagen en collectieve sluiting niet meegerekend). U krijgt ruim op voorhand (meestal een week tot 10 dagen) bericht van ons, zodat u eventueel verlof kan regelen, parkeerplaatsen inboeken bij de gemeente en zodat u op de hoogte bent.

Heeft u in tussentijd vragen of opmerkingen, wenst u te weten hoever we staan met uw project of zijn er dringende wijzigingen, dan neemt u best zo snel mogelijk contact op met uw verkoper. Hij is uw persoonlijke dossierbeheerder en kan uw vragen spoedig beantwoorden.

Wij wensen u alvast veel succes toe met uw project en een dikke proficiat dat u koos met Camba in zee te gaan! Wij gaan tot het uiterste om kwaliteit af te leveren voor onze klanten, al meer dan 40 jaar.

Onze DNV (dienst-na-verkoop) zorgt ervoor dat ook na de installatie van uw ramen – zelfs geruime tijd erna – u steeds een contactpersoon hebt om op terug te vallen. Dit is uniek in onze sector. Sleept uw deur over de tegels, staat de kruk van een raam niet correct of krijgt u uw schuifraam niet meer goed open of dicht? Door jarenlang gebruik kan er slijtage ontstaan op bepaalde onderdelen.
Contacteer ons op 0800/23 134 en wij komen u als Camba-klant depanneren. 

Glas wordt aangetast door dieseluitstoot, bouwstof, fijnstof uit de omgeving, vliegenpoep… Om het glas mooi te doen glanzen gebruiken we vaak bijtende producten zoals azijn, javel, ammoniak. Hierdoor treedt er op lange termijn nevenschade op aan de siliconen, glasdichtingen, aluminium profielen, verflagen (bij hout) en aan pvc-folies.

Hoe onderhoud je je glas en je raamwerk dan best wel? We geven een aantal Camba-tips mee:

  • Minstens eenmaal per jaar moet het glas gereinigd worden met zuiver water en een licht zeepsopje.
  • Bouwstof moet binnen de 6 maanden verwijderd worden, anders laat dit blijvend restjes achter op het glas.
  • Glasdichtingen en siliconen moeten zesmaandelijks gereinigd worden met een gespecialiseerde cleaner.
  • Latjes die op het glas gekleefd zijn (en dus de siliconen errond) moeten minstens zesmaandelijks gereinigd worden.

Onderhoud van uw pvc/kunststof ramen

Indien u koos voor pvc ramen, volstaat het om het raamwerk jaarlijks te poetsen met helder water en een licht zeepsopje. Bij zware vervuiling gebruikt een best een gespecialiseerde, niet-bijtende cleaner.

Onderhoud van uw aluminium ramen

Indien u koos voor pvc ramen, volstaat het om het raamwerk jaarlijks te poetsen met helder water en een licht zeepsopje. Bij zware vervuiling gebruikt een best een gespecialiseerde, niet-bijtende cleaner.

Onderhoud van uw gelakt houten schrijnwerk

Bij houten ramen is het belangrijk dat u de siliconen jaarlijks controleert en waar nodig laat herstellen. Sommige vogelsoorten houden ervan de siliconen uit te pikken, kijk dit goed na en contacteer ons als dit nodig blijkt te zijn.

Tweejaarlijks dient u een controlerende beschermende verflaag aan te brengen.

Onderhoud van afrormosia

  • De siliconen moet u  jaarlijks controleren en waar nodig door ons laten herstellen.
  • U dient uw afrormosia binnen de drie maanden te behandelen. Dit voorkomt horizontale waterinfiltratie en –transport. Het blote hout mag in geen enkel geval blootgesteld worden aan zon en regen. Dit veroorzaakt barstvorming en kromtrekking en latere onherstelbare schade.
  • Onderhoudsproduct: Gori 44+

Onderhoud van eik

  • De siliconen moet u  jaarlijks controleren en waar nodig door ons laten herstellen.
  • Indien uw eik door ons behandeld is met een natuurkleurige drenkingslaag + aquastop, onderhoudt u dit oppervlak best met Gori 44+

 ** Onze Camba-tips zijn louter informatief en geven geen garanties. Klachten over esthetische fouten in de glasvolumes zijn onderworpen aan de aanvaardbaarheidsnormen opgesteld door de Verenigde Glasfabrikanten. Iedere klacht maakt voorwerp uit van een onderzoek naar de aanvaardbaarheid door de glasfabrikant. Aanvaardbare esthetische klachten kunnen aanleiding geven tot een financiële tegemoetkoming waarvan de waarde nooit groter kan zijn dan de kostprijs van het glas. Ze kunnen nooit aanleiding geven tot het vernieuwen/vervangen van de glasvolumes ** 

Nog vragen? Bespreek het met onze experts 0800/ 23 134

+ 0
tevreden klanten
+ 0
jaar ervaring
0
aanspreekpunt

eigen productie
in België

Black Friday Week

Maak NU jouw deal en profiteer van een prachtige korting tijdens de Black Friday Week van Camba! Wil jij je voordeel weten?